Vilkår og betingelser
Last updated: 4 juni 2024
Kontraktsbetingelser
Følgende gjelder for arbeid som utføres innen PROD025
Vilkår
Klienten oppfyller alltid sertifiseringskravene (Notat 1), inkludert implementering av aktuelle endringer når sertifiseringsorganet opplyser om slike;
Notat 1: Spesifisert krav, inkludert produktkrav (Notat 2), som oppfylles av klienten som en betingelse for a fa innvilget eller opprettholdt sertifisering.
Notat 2: Sertifiseringskrav inkluderer krav pålagt klienten av sertifiseringsorganet gjennom sertifiseringsavtalen for å oppfylle kravene til produktet eller aktiviteter og kan også inkludere krav pålagt klienten av sertifiseringsordningen. «Sertifiseringskrav».
Eksempler: Følgende er sertifiseringskrav som ikke er produktkrav:
– overholde sertifiseringsavtalen;
– betale avgifter;
– gi informasjon om endringer av det sertifiserte produktet;
– gi tilgang til sertifiserte produkter for overvåkingsaktiviteter
hvis sertifiseringen gjelder pågående produksjon, skal det sertifiserte produktet fortsette a oppfylle produktkravene (Notat 3);
Notat 3: produktkrav, krav som er direkte knyttet til et produkt, spesifisert i standarder, forskrifter eller i andre normative dokumenter.
klienten legger alle forhold til rette for
Gjennomføring av evalueringen og overvåkingen (hvis det er påkrevd), inkludert undersøkelse av dokumentasjon og registreringer, og tilgang til aktuelt utstyr, beliggenhet(er), omrade(r), personell og klientens underleverandører;
undersøkelse av klager;
Observatørers deltakelse, hvis det er aktuelt;
klientens påstander om sertifisering er i tråd med omfanget av sertifiseringen;
klienten benytter ikke produktsertifisering på en mate som bringer sertifiseringsorganet i vanry, og kommer ikke med uttalelser om produktsertifiseringen som sertifiseringsorganet kan anse som villedende eller uberettiget;
Ved suspensjon, tilbaketrekking eller oppheving av en sertifisering slutter klienten a benytte alt reklamemateriell som inneholder henvisninger til sertifiseringen, og iverksetter tiltak som kreves i henhold til sertifiseringsordningen (for eksempel retur av sertifiseringsdokumenter), og andre påkrevde tiltak;
Hvis klienten gir andre parter kopier av sertifiseringsdokumentene, skal de gjengis i sin helhet eller slik det angis i godkjenningsdokumenter;
Når klienten henviser til sin produktsertifisering i informasjonsmedier som dokumenter, brosjyrer eller reklamemateriell, etterkommer klienten sertifiseringsorganets krav eller krav spesifisert i sertifiseringsordningen;
Klienten etterkommer alle krav som kan være foreskrevet i sertifiseringsordningen om bruk av samsvarsmerker og informasjon knyttet til produktet;
Klienten registrerer alle klager som er gjort kjent for den, som gjelder samsvar med sertifiseringskrav, og gjør disse registreringene tilgjengelige for sertifiseringsorganet når det bes om det, og
iverksetter egnede tiltak med hensyn til slike klager og eventuelle avvik som blir funnet i produkter, som har innvirkning på samsvar med sertifiseringskravene;
dokumenterer de iverksatte tiltakene;
klienten informerer sertifiseringsorganet umiddelbart om endringer som kan ha innvirkning på dens evne til a etterkomme sertifiseringskravene.
Følgende er eksempler på slike endringer:
den juridiske, kommersielle eller organisasjonsmessige statusen eller eierskapet,
organisasjon og ledelse (for eksempel sentrale administrative, beslutningstakende eller tekniske ansatte),
forandringer i produktet eller produksjonsmetoden,
kontaktadresse og produksjonslokaler,
større endringer i systemet for kvalitetsstyring.
Krav til dokumentasjon
Dovre Sertifisering AS kan/ skal kreve å få se den dokumentasjonen som listet opp i de respektive moduler. Trykkpåkjent utstyr som er ferdig CE -merket skal aksepteres slik det foreligger.
Markedstilsyn
Trykkpåkjent utstyr er underlagt krav til markedstilsyn.
Forskrift om trykkpåkjent utstyr er således en implementering av de forpliktelsene Norge har i forhold til EØS-avtalen. DSB benytter virkemiddelet markedstilsyn for å følge opp etterlevelsen av dette regelverket.
Et markedstilsyn vil være rettet mot et produkt og den tilhørende produsent, importør eller distributør av det angjeldende produkt. Et markedstilsyn er rettet mot det tekniske utstyret og de krav til dette som er gitt i lov eller forskrift.
Følgende gjelder for arbeid som utføres under akkrediteringsomfang for PROD025 og INSP054
Vurdering upartiskhet
Upartiskhet, uavhengighet og konfidensialitet.
Sikring av upartiskhet som beskrevet ISO 17065 §5.2 skal sikres gjennom DSE’s system som igjen dekker kravene i ISO17021. I samsvar med kravene om uavhengighet I ISO 17020, ISO 17021 og ISO 17065 erklærer DSE følgende.
DSE skal være ansvarlig for upartiskheten av hans aktiviteter innen akkredtieringsomfanget for sin TKO og skal ikke tillate at kommersielle, finansielle eller andre midler setter i fare uavhengigheten;
DSE, skal sikre at alle retningslinjer og rutiner som DSE jobber under ikke er diskriminerende. Prosedyrene skal ikke benyttes til å hindre eller hemme tilgang av søkere;
DSE skal opprettholde (gjennom publikasjoner, elektroniske medier eller andre midler), og gjøre tilgjengelig på forespørsel følgende:
informasjon om (eller referanse til) sertifiseringsordning (er), inkludert evalueringsprosedyrer, regler og prosedyrer for tildeling, for å opprettholde, for å utvide eller redusere omfanget for oppheving, for å trekke tilbake eller avvise sertifisering;
Beskrivelse av de midler om hvordan DSE, henter økonomisk støtte og generell informasjon om avgiftene;
En beskrivelse av rettighetene og plikter av søkere og kunder. Herunder krav, restriksjoner eller begrensninger på bruk av DSE’s navn og sertifiseringsmerke og på måter å henvise til sertifiseringen gitt;
Informasjon om prosedyrer for håndtering av klager og anker;
DSE skal ansette, eller har tilgang til, et tilstrekkelig antall personell til å dekke sitt arbeidsområde og operasjoner knyttet til sertifiseringsordninger.
DSE skal ha tilgang til gjeldende standarder og andre normative dokumenter som dekker sertifiseringsomfang;
Personell skal være kompetent til de oppgaver som vi utfører, inkludert utføre alle nødvendige tekniske vurderinger, definere regler og implementere dem. DSE skal ikke gjøre noen form for rådgivning eller konsulentarbeid for kunder som søker sertifisering av sine produkter og tjenester. DSE skal ikke fremme bruk av 3.parts rådgivningsorganisasjoner og heller ikke støtte uttalelse fra 3. parts organisasjoner og at bruk av disse skal gjøre sertifiseringen lettere å oppnå.
Alle ansatte i DSE skal melde interessekonflikter som kan påvirke sertifiseringsprosessen og beslutninger.
Dovre personell, inkludert eventuelle komitémedlemmer, personell på eksterne organer, eller personell som opptrer på DSE vegne, skal bevare taushet og signere taushetserklæring om all informasjon innhentet eller opprettet under utførelsen av sertifiseringsvirksomhet, unntatt det som kreves av loven eller av sertifiseringsordningen;
DSE skal sikre at andre deler eller avdelinger som de har relasjoner med kan påvirke uavhengighet av hans sertifiseringsarbeid;
DSE skal etablere og opprettholde et styringssystem som er i stand til å oppnå konsekvent oppfyllelse av kravene overnevnte ISO standarder.
Konfidensialitet
Alt oversendt dokumentasjon er underlagt konfidensialitet.
Suspensjon og tilbaketrekking
Suspensjon, tilbaketrekking av sertifikater / godkjenninger kan publiseres og kan gjøres offentlig tilgjengelig ved forespørsel.
Notat: Tilbaketrekking av sertifiseringer innen PROD025 skal meldes inn til DSB og CABF.